Fonk150
Let's
meet!

Mooi verteld: Van den Heuvel Logistiek


Wie in de regio Uden woont of werkt, herkent ze wel: de vrachtwagens van Van den Heuvel Logistiek. In andere delen van Nederland is deze transporteur nog wat minder bekend. En dat is precies waar Van den Heuvel Logistiek samen met Applepie verandering in wilde brengen. Tijd voor een haarscherpe strategie, doelgerichte herpositionering, een aansprekende visuele identiteit waarmee deze ambitieuze dienstverlener zich echt onderscheidt. Algemeen directeur Arjan van der Heijden vertelt over deze succesvolle samenwerking.

Wl9imhw1qDo

De transportsector is in beweging. Ook Van den Heuvel Logistiek, een dienstverlener die al 30 jaar de fijnmazige distributie van pallet- en colligoederen verzorgt in de Benelux, merkt dat. Arjan vertelt: “Als je kijkt naar de markt zie je een flinke opschaling waarbij grote partijen de kleinere overnemen. Wij zijn een trots familiebedrijf en hebben uitgesproken dat we niet overgenomen willen worden, maar zelf willen overnemen. Als je die ambitie hebt, moet je ook zorgen dat je bekend bent en dat iedereen weet waarvoor je staat. Niet alleen in regio Uden, maar veel breder. Daarnaast hebben we een grote uitdaging op de arbeidsmarkt, zoals ieder bedrijf. De leeftijd van chauffeurs is hoog, er is veel uitstroom. Hoe zorgen we ervoor dat chauffeurs bij onze willen werken en blijven werken? Ook daarmee wilden we aan de slag.”

 

“Applepie daagde ons uit om groter te denken.

Arjan van der Heijden – algemeen directeur Van den Heuvel Logistiek

 

Tijd voor professionalisering

Van den Heuvel Logistiek heeft een groeiambitie én staat voor de nodige uitdagingen; tijd om door te pakken. En daarvoor schakelden ze de hulp in van Applepie. “In eerste instantie heb ik Applepie gevraagd om te helpen bij het professionaliseren van onze uitingen”, vertelt Arjan. “Applepie heeft ons toen uitgedaagd om groter te denken. Uiteindelijk zijn we aan de slag gegaan met de complete strategie en positionering. Dat was ook nodig. Als bedrijf zijn we authentiek en schreeuwen we niet van de daken wie we zijn en waarvoor we staan, maar Applepie heeft ons overtuigd om zichtbaarder te worden. Daarin hebben ze ons goed geholpen. Al in de beginfase merkten we dat de adviseurs van het communicatiebureau ons begrijpen. Dat zit een stukje in het regionale, we zijn allebei in Uden gevestigd, maar vooral omdat ze ons bedrijf en onze markt echt begrijpen. Ze weten waarover ze praten.”

applepie-van-den-heuvel-vrachtwagen-800x600.jpg

Strategisch antwoord op de markt

Bij een nieuwe strategie en positionering horen ook kernwaarden. Pas dan kun je van de daken schreeuwen wie je bent. “Applepie heeft ons getriggerd om over onze kernwaarden na te denken. Na verschillende sessies die zij begeleid hebben, is het ons samen gelukt om vier waarden vast te stellen waarbij we allemaal een goed gevoel hebben. Vriendelijk, actief, scherp en toegewijd. Deze kreten horen onze medewerkers nu regelmatig voorbijkomen, zodat onze klanten dit iedere dag kunnen ervaren”, aldus Arjan.

Maar de herpositionering ging verder dan dat. Het was ook tijd voor een nieuwe slogan. “Wij merken in de markt dat een klant niet alleen van ons verwacht dat we een activiteit uitvoeren, maar dat we ook meedenken. Bijvoorbeeld over op welke manier je een track and trace verzorgt, hoe je communiceert met de eindklant en hoe je rapportages maakt over je performance. Hier is na verschillende brainstormsessies met Applepie de slogan ‘Moves your business’ uitgekomen. Deze heeft een dubbele laag: natuurlijk brengen we nog steeds pallets van A naar B. Maar ook denken we met onze relaties mee over hoe we dingen beter en slimmer kunnen doen, zodat we de klant verder brengen.”

applepie-van-den-heuvel-busjes-800x600.jpg

Focus op toegevoegde waarde

Er rijden 165 eenheden van Van den Heuvel Logistiek op de weg. Dit wagenpark is bijna volledig herstickerd en voorzien van het nieuwe logo. “Financieel is het niet te verwantwoorden om het complete wagenpark in één keer te herstickeren”, legt Arjan uit, “maar een groot deel is vernieuwd. Nu zie je niet meer onze activiteit staan ‘transport, koerier, distributie’, maar onze toegevoegde waarde ‘moves your business.’’

Mens centraal

Maar er is meer aangepakt. “Samen met Applepie hebben we ook gezegd dat we anders willen zijn dan een standaard transporteur. Meestal gaat het namelijk over de auto’s en de activiteiten. Maar wij vinden dat het niet over voertuigen en handelingen gaat, maar over de mens. Het is de persoon die het verschil maakt en díe moet centraal staan. Dus dat zie je ook terug in onze fotografie. We laten de persoon zien die die vrachtwegen bestuurt en de pallet van A naar B breng.”

 

“De manier waarop Applepie heeft bijgedragen aan ons bedrijf is nu al merkbaar. Intern en extern.

Arjan van der Heijden – algemeen directeur Van den Heuvel Logistiek

 

applepie-van-den-heuvel-logo.jpg
applepie-van-den-heuvel-magazijn.jpg

Succesvolle positionering

De grote vraag is altijd: heeft de investering al iets opgeleverd? Gelukkig kan Arjan daar volmondig ‘ja’ op zeggen. “De manier waarop Applepie heeft bijgedragen aan ons bedrijf is nu al merkbaar. Enerzijds richting onze medewerkers, door het beleid dat we geformuleerd hebben en hoe we met mensen omgaan. We zijn inmiddels al beloond als een ‘Top 100 logistiek dienstverlener’ en benoemd als ‘Best in class’ op het gebied van duurzame arbeid en scholing. Dat komt gewoon direct uit de visie: luisteren en zorgen dat mensen gehoord worden. Maar ook extern plukken we al de vruchten: we hebben een groeiambitie, we willen bedrijven overnemen. 2,5 jaar geleden hebben we het eerste bedrijf overgenomen en op 1 oktober het tweede bedrijf. Dat zouden we niet kunnen als die organisaties niet weten waarvoor we staan. We zijn een interessante partij, bedrijven vertrouwen ons en geloven in wie we zijn en wat we doen. De positionering helpt ons om ons bedrijf in de markt weg te zetten.”

 

“Applepie heeft laten zien dat ze ons begrijpen en dat ze verder denken dan we zelf deden.

Arjan van der Heijden – algemeen directeur Van den Heuvel Logistiek

 

applepie-van-den-heuvel-ingang.jpg

Vruchtbare samenwerking

Dat Arjan enthousiast is over de samenwerking met Applepie is een understatement. “De specialisten van Applepie kennen jou en hebben gevoel voor wat er gebeurt. Ze triggeren je om groter te denken en uiteindelijk komt er een product dat helemaal af en top is. Ik ben zeer gecharmeerd van de manier waarop ze mij en ons bedrijf hebben begeleid in het hele proces. Ze hebben laten zien dat ze ons begrijpen en dat ze verder denken dan we zelf deden. Dat heeft geresulteerd in een strategie, positionering, klantbelofte en uitingen waarmee onze auto’s op de weg rijden waar we enorm blij mee en trots op zijn. Dat gun ik iedere andere onderneming.”

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?