Google Analytics 4


Dit is wat het betekent voor jouw bedrijf

Je hoeft geen marketeer te zijn om al eens van Google Analytics gehoord te hebben. Het is al jarenlang het meest gebruikte programma om online verkeer van en naar je website te meten. Sinds de officiële lancering van Google Analytics in 2005 is er echter veel veranderd in het online landschap. Het internetgebruik is exponentieel gestegen, evenals het aantal verschillende apparaten dat we ervoor gebruiken. Belangrijk dus dat Google Analytics daar in meegroeit, toch? Dat nou dus precies wat Google met het langverwachte Google Analytics 4 heeft gedaan. Wij nemen je er in vogelvlucht doorheen.

Even terug naar de basis

Waarom is Google Analytics ook alweer zo belangrijk voor je business? Google Analytics is al jaren het bekendste programma voor het meten en analyseren van je websitegegevens. Het geeft niet alleen inzicht in wat voor mensen er op je website komen, maar ook wat ze daar doen, hoe lang ze dat doen, waar ze vandaan komen en nog veel meer data die je iets vertellen over je bezoekers. Die kennis kun je vervolgens gebruiken om je website te optimaliseren, advertenties gerichter in te stellen en je doelgroep te leren begrijpen.

Het datamodel dat Google gebruikt voor deze gegevens draait al ruim 20 jaar op dezelfde technologie. Met de opkomst van apps, games en video players zijn paginastatistieken lang niet meer de enige geschikte manier om online klantervaring op te baseren. Al sinds de zomer van 2019 kon je daarom de zogenaamde Google Analytics App + Web bèta testen. In het najaar van 2020 werd deze bèta definitief omgedoopt tot Google Analytics 4, die op termijn het huidige Universal Analytics (UA) in zijn geheel moet gaan vervangen.

Het gaat in Google Analytics 4 minder om het aantal bezoekers en meer om de interacties en waardevolle bezoeken op je platforms.

Van kwantiteit naar kwaliteit

Met GA4 verandert veel ten opzichte van UA. In het huidige systeem draait het dus vooral om het koppelen van gebruikersdata (wie ben je) en sessies (wat doe je). Denk aan het aantal pagina’s dat iemand bezoekt per sessie op je website, hoe lang diegene dat deed, of dat iemand juist direct afhaakt na één pagina (bouncepercentage). Voor velen zijn dit populaire statistieken om bij te houden, die straks plaats moeten maken voor anderen.

Zo zien we in GA4 onder anderen één dataverzameling van appdata en websitedata (unified analytics), meer focus op events, flexibele analyses en veel handiger gebruik van doelgroepen. Maar dat is niet alles. Verbeterde Machine Learning, event tracking en controle over data moeten er allemaal voor zorgen dat we een completer beeld krijgen van de customer lifecycle. Oftewel, het gaat in GA4 minder om het aantal bezoekers en meer om de interacties en waardevolle bezoeken op je platforms.

Wanneer overstappen?

Voorlopig hoeven we nog geen definitief afscheid te nemen van UA. GA4 bevindt zich momenteel namelijk nog in de zogenaamde publieke bètafase. Dat betekent dat we er wel al gebruik van kunnen maken, maar we ook nog heel veel veranderingen kunnen verwachten. Niet heel verstandig dus om nu al gedag te zeggen tegen onze vertrouwde Universal Analytics. Bovendien ontbreken er in GA4 zoals we hierboven al zagen ook een aantal populaire gegevens, waar we nu nog dankbaar gebruik van kunnen maken.

Wat wél verstandig is, is om alvast data te verzamelen voor GA4. Beide versies kunnen namelijk gewoon naast elkaar fungeren op je website. Je bestaande Analytics gaat dus gewoon door met data verzamelen, terwijl ook je GA4 database alvast gevoed wordt. Op het moment dat we definitief moeten overstappen naar GA4, beschik je dan al over waardevolle data uit het verleden. Want die definitieve overstap zou zomaar binnen de komende 1-2 jaar al kunnen plaatsvinden.

Zorg er dus voor dat je er op tijd bij bent, of klop even aan bij Applepie. Dan weet je zeker dat het allemaal in goede handen ligt!

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?