Haal het beste uit jouw e-mailmarketing

Met de e-mailpublisher van applepie

Is e-mailmarketing nog relevant? Volgens het e-mail benchmark van e-village is het antwoord ja. 87% van de ondervraagde gaf daarin aan dat e-mailmarketing voor hun op nummer 1 staat in de lijst met belangrijke online communicatie kanalen. En waarom is e-mailmarketing dan zo belangrijk? De ontvangers hebben zelf aangegeven jouw content te willen ontvangen. Ze zijn dus al geintereseerd in wat je te bieden hebt. Maar hoe benut je dit potentieel tot het uiterste en maak je een effectieve online nieuwsbrief?

5 tips voor succesvolle e-mailmarketing

Relevante content

Vaak worden nieuwsbrieven ingezet als een manier om de content die op een website of social media te vinden is, nogmaals te delen. Dat is zonde, want wat is dan de meerwaarde van jouw nieuwsbrieven? En er is natuurlijk niks mis mee wanneer je al jouw klanten op de hoogte wilt houden, maar bied daarnaast ook iets wat uniek is voor jouw nieuwsbrief en communiceer dit ook op het inschrijfformulier.Want waarom zou iemand zich anders inschrijven voor jouw mailinglijst, wanneer ze deze informatie toch al kunnen vinden?

Een duidelijk doel

Je verzendt jouw nieuwsbrief met een reden. Of je nu traffic wil genereren naar je website of de verkoop wil stimuleren. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar vertel dit ook aan je ontvangers. Wees duidelijk in wat je van ze verwacht. Dit begint met een pakkende en duidelijk beschrijvende onderwerpsregel, maar ook een duidelijke call to action mag natuurlijk niet ontbreken.

Het perfecte moment

De beste tijd om jouw e-mail te versturen? Dat is wanneer de kans het grootste is dat jouw lezers de boodschap van je nieuwsbrief opnemen. Maar dat moment is nog niet zo heel gemakkelijk te bepalen. De e-mail benchmark van e-village geeft in ieder geval wel al een mooi beginpunt. Volgens deze benchmark worden de meeste marketing e-mails op donderdagen verzonden. Voor bedrijven in de B2C sector ligt de open rate en CTR (click-through rate) echter hoger op de dinsdag en worden e-mails die tussen 15.00 en 16.00 uur verzonden zijn het beste geopend. De beste timing voor jouw nieuwsbrieven is echter ook afhankelijk van jouw doelgroep en jouw branche. Zo worden nieuwsbrieven van een zakelijke dienstverlener het vaakste geopend wanneer deze rond 21.00 uur verzonden zijn. Voor de retail en e-commerce branche ligt de piek om 3.00 uur. Het vinden van het beste tijdstip is dus vooral een kwestie van trial and error.

De juiste doelgroep

In iedere mailing die je verstuurt, hoort je doelgroep centraal te staan. Daarvoor is het van belang dat je jouw doelgroep goed kent. Vraag je af wie dit zijn, waarin ze geintereseerd zijn en welke informatie ze graag van jou ontvangen. Er zijn namelijk onderwerpen die wellicht heel interessant zijn voor de ene helf van je doelgroep, maar niet voor de andere. Zo is een man waarschijnlijk niet bepaald geintereseerd in jouw nieuwe damescollectie. Dit maakt het het segmenteren van jouw doelgroep zo belangrijk. Door de doelgroep op te splitsen in verschillende groepen, kun je ervoor zorgen dat jouw klanten enkel mailings ontvangen waarin zij geinteresseerd zijn.

Keep it personal

E-mailmarketing is een goede manier om in contact te blijven met je doelgroep. Het lijkt een persoonlijk middel, maar niets is natuurlijk minder waar. Je stuurt jouw digitale nieuwsbrief waarschijnlijk naar een groot aantal ontvangers. Toch is het als lezer fijn wanneer je het idee krijgt dat een e-mail speciaal voor jou geschreven is. Spreek de lezer dan ook aan met ‘je’ en ‘jij’ en personaliseer je mailing door de lezer aan te spreken met zijn of haar voornaam. Dit vraagt echter wel om de juiste informatie. Bedenk vooraf dus goed welke data je nodig hebt, zodat je deze in het inschrijfformulier al op kunt vragen.

E-mailpublisher

Applepie geeft je met de e-mailpublisher de juiste tools in handen voor een effectieve e-mailmarketing campagne. Met dit e-mailmarketingsysteem kun je supermakkelijk én goedkoop een responsive en gepersonaliseerde nieuwsbrief opmaken. Je kan heel eenvoudig e-mailadressen importeren, beheren en verdelen in verschillende relevante doelgroepen.

De resultaten van je mailings zijn makkelijk bij te houden via de statistiekenmodule. Wie heeft de nieuwsbrief geopend? Bij wie is de nieuwsbrief niet aangekomen? Wanneer en hoe laat is de nieuwsbrief geopend? Op welke link in de nieuwsbrief werd geklikt? Jij weet het antwoord. Zo houd je de effectiviteit van jouw nieuwsbrieven nauwlettend in de gaten en weet je jouw strategie continu te verbeteren.

Kom je er zelf toch niet uit? Omdat je de mankracht of de tijd er gewoonweg niet voor hebt? Dan nemen we dit natuurlijk ook graag van je over.

Meer informatie over onze e-mailpublisher

Neem contact met ons op

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?