Het gloedje nieuwe normaal?

Vorige week zijn de eerste versoepelingen van de lockdown maatregelen ingegaan. Het begin is gemaakt. De meeste haartjes ondertussen geknipt, handhaving hoeft minder snel van de fiets te stappen om te handhaven en het basisonderwijs onderwijst weer. We hoeven dus wat minder van huis uit te werken. De Applepie’ers gaan elkaar gelukkig weer vaker zien op kantoor. En dat voelt fijn. Langzaam aan op weg naar het nieuwe normaal!

Maar wat is eigenlijk het ‘nieuwe normaal’? Hoe ziet dat er uit? Een uitdrukking die sowieso krom is; nieuwe dingen zijn nooit normaal. Nieuwe dingen moeten we leren gebruiken, daar moeten we mee omgaan, aan wennen en daar horen we dan op te mopperen. Normale dingen zijn we gewend; da’s gesneden koek. Dat is altijd goed. Hoewel.. zelfs over ‘normaal’ valt genoeg te twisten. Want wie of wat bepaalt eigenlijk wanneer iets normaal is. Vroeger bij onze huisarts in de wachtkamer hing een geweldige poster aan de muur; “Ooit een normaal mens ontmoet?’ stond er met koeienletters op. En tussen haakjes héél klein eronder de vraag: ‘En… beviel het?’ Een vraag die onmogelijk te beantwoorden is.

Hoe dan ook, volgens Premier Mark moeten we het toch maar ‘gewoon’ gaan doen; iets compleet nieuws normaal vinden wat we totaal nog niet kennen of weten. Succes ermee, beste mensen.

En hoe ziet het ‘nieuwe’ er voor al onze Applepie’ers straks uit? En voor Applepie als onderneming? Hoe gaat ons vak inhoud krijgen in dat nieuwe normaal? Sluit onze dienstverlening straks aan bij de vraag, of moeten we bijsturen? En als we bijsturen, moeten we daar al volop in investeren of is het slimmer om nog even af te wachten? Allemaal vragen waar ik, als ondernemer en werkgever, niet zomaar de antwoorden op weet. En zo zijn er met mij, ongetwijfeld nog tienduizenden werkgevers, ondernemers en zzp’ers aan het worstelen.

We zien in ieder geval dat de snelle verschuiving naar online zichtbaarheid en aanwezigheid door de coronacrisis nóg sneller gaat. Tijdens de lockdown zijn de schermpjes - groot en klein - ons belangrijkste contact met de buitenwereld geweest. Echter, tegelijkertijd is er ook volop het besef gekomen dat het leven ook draait om écht contact en het écht samen zijn. Fysiek elkaar zien, horen en ja… zelfs ruiken. Huidhonger zal niet voor niets - dat geef ik je vast op een briefje - hét woord van 2020 worden.

De wereld anno nu drijft richting twee uitersten. Aan de ene kant de technologische ontwikkelingen. We kunnen met een Robocop cyberhelm van iedereen ‘on the spot’ zien of ze koorts hebben. We weten middels onze telefoons waar iedereen uithangt. We weten feilloos wat je eet en drinkt, wat je doet, met wie je omgaat, ja zelfs wat je denkt hebben we al behoorlijk in de smiezen. Dit alles onder het mom van onze eigen gezondheid en om onze veiligheid te garanderen. Best wel eng.

Aan de andere kant hebben we tijdens het stilstaan opnieuw ontdekt wat écht belangrijk is; mensen en het alledaagse! Mensen die je na aan het hart liggen. Mensen die om je heen staan en voor je zorgen, of waar jij je zorgen over maakt. En daarnaast natuurlijk het ó zo belangrijke alledaagse. Die kleine doodnormale dingen waar we de laatste jaren aan voorbij zijn gelopen. Momentjes waar we ineens weer intens van hebben genoten. Gewoon omdat we daar plots weer volop tijd voor hadden, of tijd voor maakten. 

Straks draait de wereld weer als vanouds door. Ontwikkelingen en nieuwigheden zullen weer rap over elkaar heen buitelen. Dat is een zekerheidje. En dat is prima. Maar laten we tegelijkertijd hopen dat we een mooie balans weten te vinden tussen die twee uitersten. Dat het ons én lukt om met het nieuwe om te gaan en zelfs te omarmen én dat we veel waardevolle alledaagse dingen lekker bij het oude kunnen laten. Laten we met z’n allen zoeken naar passende antwoorden op die belangrijke vragen bij het inkleuren van ons ‘nieuwe normaal’. En laten we één ding vooral afspreken… dat we de mouwen ‘ouwerwets’ op blijven stropen om nu of pas straks als het weer mag, volle bak gas te gaan geven. Bij Applepie staan we te trappelen van ongeduld. Als vanouds.

Succes allemaal! Werk ze! Maar bovenal… blijf gezond!

Geert Heikoop | communicatie strateeg

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?