Meta-descriptions

Langere meta-descriptions, dit moet je weten

Google optimaliseert doorlopend zijn diensten om de beste resultaten aan de zoeker te tonen. Onlangs heeft Google de zogeheten meta-descriptions geüpdatet.

Meta-descriptions zijn de regeltjes tekst onder een getoonde site binnen je zoekresultaten. Voorheen werden teksten van meer dan 150 tekens automatisch door Google afgekapt. Maar met de nieuwe richtlijnen kunnen deze tekens uitgebreid worden tot wel 320 tekens. Zie onderstaand een meta-description van Applepie:

Meta-descriptions aanpassen?

Je moet de meta-descriptions niet onderschatten. Dankzij de langere teksten heb je kans dat jouw site eerder in het oog springt t.o.v. je concurrentie. Nog een voordeel is dat je meer ruimte hebt om je boodschap over te brengen. En met de juiste invulling van je meta-gegevens kun je de zoeker bewegen om door te klikken naar je website of -shop. Zie de mogelijkheid om langere descriptions te schrijven dus als een kans om je informatie nóg beter over te brengen naar potentiële bezoekers. Je pagina-omschrijving aan laten passen, kan dus zeker een goed idee zijn.

Plan van aanpak

  1. Bekijk in Google Analytics welke pagina’s het meeste verkeer vanuit Google krijgen en maak een lijst met de pagina’s die het meest belangrijk zijn.
  2. Bedenk goed wat de (zoek)vraag van de gebruiker kan zijn en geef daar antwoord op in je meta- description. Of schrijf een verleidende tekst die de zoeker beweegt om door te klikken naar jou website of –shop.
  3. Voeg een meta-description aan je pagina’s toe en maak gebruik van de toegenomen lengte van de omschrijving indien relevant.
  4. Check hoe je description eruit ziet in de zoekresultaten! Het kan zijn dat niet alle resultaten de volledige 320 tekens weergeven. Dat lijkt per zoekopdracht te verschillen.
  5. Voor mobiele apparaten gelden andere regels, zet daar je belangrijkste informatie in de eerste 145 tekens. Deze informatie wordt zeker getoond.

Probeer vooral zelf uit wat voor jouw site goed gaat werken en doe je voordeel met de verlenging van de descriptions.

Meer weten?

Hulp nodig bij het schrijven van de juiste meta- descriptions? Neem dan contact met ons op.

Carla  Jonker
Geschreven: 18 januari 2018

Carla Jonker

Communicatieadviseur

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?