Welk lettertype past bij jouw bedrijf?

Hoe kies je een lettertype bij jouw merk? Dit vraagt vaak om meer aandacht dan je wellicht verwacht. De keuze voor een lettertype heeft namelijk een groot effect. De vormgevers bij Applepie hebben dagelijks te maken met allerlei lettertypes en laten je graag zien hoe je met verschillende fonts ook verschillende effecten kunt bereiken. Lettertypes zijn onder te verdelen in pakweg vijf groepen en hebben elk een ander uiterlijk en functie. We laten je graag de verschillen zien en leggen uit waarom we voor een bepaald lettertype kiezen bij de uitingen die we voor onze opdrachtgevers maken.

Schreefloos, strak en zonder franje

Deze letters hebben een zakelijk karakter en ogen modern. Door de pixels van het scherm kunnen de schreefletters soms wat onduidelijk worden. De dikte van de letter is overal gelijk. Bekende klassieke letters in deze groep zijn de Futura, Helvetica, Frutiger en natuurlijk de Arial.

Voor onze klant Cinergie hebben we gekozen voor een font uit deze familie. Cinergie is een zakelijke dienstverlener op het gebied van energie. Zij zetten hiervoor krachtige instrumenten in zoals collectieve inkoop en het creeeren van inzicht en bewustzijn. De nieuwe website van Cinergie is heel strak en daarom hebben we hier gekozen voor een zakelijke, strakke letter: de Sans Serif. Dit font is browserproof en in alle vetheden te gebruiken. Daarom hebben we er in de headings en subheadings ook wat mee gespeeld.

Klassieke lettertypes met een schreef

Schreeffonts kenmerken zich door een brede aanzet. Deze zogenaamde aanzet is ontstaan toen er eeuwen geleden letters in steen werden gebeiteld en er een ‘aanzet’ ontstond door de beitel. Bekende voorbeelden van deze fonts zijn Garamond, Caslon en Times. De schreeffonts worden vaak gebruikt om een klassieke en chique uitstraling aan een huisstijl te geven.

Rinsma , een modewarenhuis in het noorden van het land, verkoopt exclusieve mode voor exclusieve mensen en richt zich op het bovenste segment van de markt. Het feit dat Rinsma al bestaat sinds 1888, zorgt dan logischerwijs voor een schreeffont.

Net als Rinsma, is ook onze klant Norma al sinds 1884 actief. Het is het oudste beddenlabel in Nederland. Om dit te onderstrepen, hebben we ook hier een schreef gebruikt. De subbrands van Norma, Timeless en NXTday hebben ook dit font om een hechte eenheid te creëren.

Egyptienne lettertypes

Deze fonts hebben een dikkere schreef en hebben een heel eigen uitstraling. Deze lettertypes ogen daardoor moderner. Bekende fonts uit deze categorie zijn de Rockwell en de Roboto Slab.

De Roboto Slab gebruiken we in de huisstijl van opdrachtgever Agmi, een gevestigde naam op het gebied van wegenbelettering. Omdat Agmi al jaren een toonaangevende naam is op dit gebied en zich ook op de zakelijke markt begeeft, hebben we gekozen voor deze letter. Het heeft een moderne uitstraling, maar krijgt toch een klassiek karakter door de schreefjes.

Dat een combinatie van letterypes uit twee verschillende groepen heel goed werkt, laat onderstaand voorbeeld goed zien. Voor Modehuis Zwijnenburg hebben we een schreefloos font samen met een egyptienne font gebruikt. Door deze combinatie is het schreefloze font minder hard, maar behoudt hij toch zijn moderne karakter.

De geschreven lettertypes

Hieronder vallen natuurlijk de gekalligrafeerde en handgeschreven letters zoals Mediaval, Gothic, Handwritten, Brusch en Cartoon. Om een persoonlijke touch te geven wordt dit lettertype vaak gebruikt in de wereld van retail. Ook zie je regelmatig dat de pay-off van een organisatie in een van deze fonts wordt weergegeven. Het is als het ware de handtekening van het bedrijf.

Voor Christine Veldhoen, een opdrachtgever in de uitvaartzorg, hebben we het logo in een geschreven letter verwerkt. Christine Veldhoen kenmerkt zich door een zeer persoonlijke benadering en het geschreven lettertype benadrukt deze stijl.

Fantasy fonts

Dit zijn eigenlijk de fonts die niet onder een andere groep ingedeeld kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan Distorted, Western, Groovy, Scifi enz. Applepie gebruikt bij uitzondering een van deze fantasierijke lettertypes. Een goed voorbeeld daarvan is Darin, een initiatief van CSU in samenwerking met Van Kaathoven. Het concept is een afvalverzamelsysteem, gemaakt van gerecycled hout. We hebben gekozen voor een distorted letter, die goed aansluit bij het duurzame karakter van dit initiatief.

Frans van den Berg
Geschreven: 12 juni 2018

Frans van den Berg

Creative Director

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?