SEO-analyse

Om een goed vertrekpunt te hebben, moet je eerst de huidige kanalen analyseren. Je krijgt dan zicht of alle kanalen op de juiste manier zijn ingericht en we signaleren of je niets mist. Doel; een helder vertrekpunt!

Aanpak SEO-analyse

Ingrediëntensessie

Tijdens onze zogenaamde ingrediëntensessie gaan we samen zitten om de juiste ingrediënten boven tafel te krijgen. We verzamelen informatie tijdens een gesprek van +/- 1,5 uur; doel van deze sessie is om de concrete behoeftes en wensen te inventariseren. We besteden aandacht aan vragen als:

  • Hoe ziet de huidige bedrijfsstructuur eruit?
  • Waar liggen de groeikansen?
  • Wat zijn de doelstellingen? Gaat dat over sales, branding, genereren van leads of traffic of zijn er andere doelstellingen?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Waar wil je op gevonden worden?
  • Wat is je budget?
  • Welke middelen/kanalen worden nu al ingezet?

SEO-analyses

(Beknopte) statistieken website

Een onmisbaar onderdeel van een goede online strategie is inzicht krijgen in het online gedrag van je bezoekers. Met Google Analytics maken we eerst een (beknopte) 0-meting van je huidige website {URL}. We kijken hierbij onder andere naar het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd van een bezoek, de meest bezochte pagina’s en via welke weg bezoekers op je website komen.

Meer informatie



Zoekwoorden analyse

Om met je website de juiste oplossingen te kunnen bieden voor de problemen of behoeften van je doelgroep én hiermee ook in de resultaten van Google te verschijnen, moet je eerst weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt. Maar we willen ook weten op welke woorden of –combinaties je gevonden wilt worden. Voor het bepalen van je meest efficiënte zoekwoorden, gaan we op de stoel van je potentiële klanten zitten. Wat willen ze precies weten, tegen welke problemen lopen ze aan, welke oplossingen biedt jouw organisatie en aan welke informatie of content is behoefte? De antwoorden op deze vragen nemen we mee in de analyse.

We achterhalen het aantal zoekopdrachten per maand voor elk zoekwoord, kijken wat gerelateerde zoekwoorden zijn en welke zoekwoorden de concurrentie gebruikt. De zoekwoorden en -begrippen die je kunt inzetten, zijn vaak breder dan je in eerste instantie misschien denkt. Generieke zoekwoorden die voor de hand liggen, hebben bijvoorbeeld vaak een hogere concurrentie. Longtail zoekwoorden worden als relevanter gezien, omdat ze specifieker overeenkomen met de behoefte van de doelgroep. Zie onderstaand het verschil tussen shorttail en longtail zoekwoorden:

  • Shorttail: energieleverancier
  • Longtail: zakelijke energieleverancier Uden

We doen een voorstel voor de meest kansrijke zoekwoorden per pagina en geven hierbij een toelichting tijdens de SEO-analysesessie. Realiseer je wel dat het bepalen van de juiste zoekwoorden een continu proces van analyseren en finetunen is.

Meer informatie



Zoekwoorden ranking analyse

Zodra de zoekwoorden zijn bepaald, bekijken we per zoekwoord wat de ranking is binnen Google. Sta je binnen de eerste tien zoekresultaten van Google, dan is het zaak dat we die positie op zijn minst behouden. Val je buiten deze tien resultaten dan overwegen we of het zin heeft om in te zetten op dat specifieke zoekwoord. We bekijken wat de scoringskans is. Is die laag dan kunnen we beter inzetten op advertising. Of wellicht een combinatie van beide.

Het resultaat van de zoekwoorden ranking, levert een mooi startpunt voor een 0-meting. Deze 0-meting is de leidraad voor het verder oppakken van SEO binnen je website. We kijken na verloop van tijd wat het effect van de inspanningen is, op basis van dit eerste meetmoment.

Meer informatie



Technische SEO-analyse

De eerste stap is het verkrijgen van inzicht in hoe je website nu functioneert en waarom. Onze SEO-specialisten voeren een uitgebreide analyse uit waarbij ze kijken naar een groot aantal belangrijke aspecten. Denk hierbij aan het volgende:

  • Zit je website technisch goed in elkaar?
  • Gebruik je de juiste meta-tags en meta-descriptions?
  • Is je content relevant genoeg?
  • Gebruik je de juiste zoekwoorden?
  • Zijn de URL’s op je website gebruiksvriendelijk?
  • Gebruik je een xml sitemap?

De bevindingen leggen we vast in een adviesrapport waarin wordt toegelicht naar welke aspecten is gekeken en waarin we verbeterpunten en aanpassingen voorstellen om je online vindbaarheid te verbeteren. Met dit adviesrapport krijg je inzicht in de huidige online prestaties van je website en zie je hoe je deze kunt verhogen. Op basis van het rapport kan {de webbouwer} de website SEO optimaliseren.


Usability-analyse

Usability gaat verder dan alleen gebruiksvriendelijkheid. Je website moet zodanig ingericht zijn dat de gebruiker op een eenvoudige en snelle manier antwoord vindt op zijn vraag. Als de stappen niet logisch zijn, haakt de gebruiker waarschijnlijk snel af. Door optimaal online gebruiksgemak zorg je ervoor dat meer bezoekers op je website blijven, een aankoop doen, een brochure downloaden, contact opnemen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. En dat betekent meer leads en in het geval van een webshop ook een hogere conversie.

Wij maken met een usability-analyse inzichtelijk waar nog verbeterpunten zijn aan te brengen op zowel de mobiele versie als desktop versie van je website. Wanneer dat duidelijk is, kun je je website op de juiste manier optimaliseren om deze problemen te verhelpen. We toetsen je website daarom uitgebreid op gebruiksgemak en kijken onder andere naar de volgende punten:

  • Design
  • De juiste CTA (call to action)
  • Navigatiestructuur
  • Inhoud en opmaak teksten
  • Opmaak van links
  • Opzet van formulieren
  • Werking zoekfunctie
  • Laadtijd


Meer informatie


SEO-analysesessie

Nadat de analyses zijn gemaakt, gaan we gezamenlijk aan tafel om deze analyses te bespreken. We verdelen de taken en bespreken de volgende fase, de zogenaamde SEO-optimalisatiefase.

 

Meer weten over onze SEO-analyses?

Ben je benieuwd hoe we jouw website beter vindbaar kunnen maken of wil je vrijblijvend informatie? Neem dan contact met ons op of bel naar 0413-243460.

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?