Customer Journey
Bedien je klant in elke fase
Weet jij precies wat jouw potentiële klanten zoeken? En wanneer je dat weet, help je ze dan op de momenten dat ze jouw product of dienst nodig hebben? Of stuur je boodschappen de wereld in om de klant zo snel mogelijk richting de aankoop te pushen? Als je vooral bezig bent met dat laatste, dan is de kans groot dat je verkoop mist. Want je klant is in 98% van de gevallen niet meteen ‘ready to buy’. Voordat jouw potentiële klant tot een koop overgaat, heeft hij alle vele fasen doorlopen. En wanneer jij je verplaatst in deze fasen en de behoeftes die er liggen dan wordt de kans op slagen vele malen groter.
Waar is je klant naar op zoek?
Er moet eerst een ‘trigger’ zijn voordat iemand overgaat tot de volgende stap. En soms is dat inderdaad een koopimpuls. Bijvoorbeeld wanneer je vaatwasser het opeens begeeft, dan heb je een echte koopintentie en ga je doelgericht te werk. Maar dat komt niet vaak voor, het is veel waarschijnlijker dat iemand zich eerst oriënteert en informatie zoekt over een product of dienst en (nog) niet zit te wachten op een agressieve verkoopboodschap. Vraag je dus eerst af in welke fase van het koopproces jouw klant zich begeeft.
De 4 fases See-Think-Do-Care
Het See, Think, Do, Care model van Google zet in iedere fase je publiek centraal. Het model is opgebouwd als funnel, waarbij de See en Think fase leiden tot de Do fase. Na de Do fase is de Care fase erop gericht dat je klanten hebt én vooral behoudt. Met behulp van dit model kun je beter inspelen op de behoefte van je klant afhankelijk van de fase waarin hij of zij zit.
See-fase
In deze fase gaat om het tonen van je merk aan consumenten, zonder dat je verwacht dat ze direct iets bij je kopen. Voor een dameskledingmerk bestaat deze groep uit alle dames die kleding dragen. Consumenten die zich in deze fase bevinden zijn passief en ze hebben nog geen aankoopintentie. Je werkt hier aan de bekendheid van je merk en zorgt dat je top of mind komt.
Think-fase
Je potentiële klant is al wat verder in het koopproces en zit in de overwegingsfase. Hij is nu al gerichter op zoek naar een product of dienst en zoekt informatie of inspiratie, verdiept zich en vergelijkt producten en diensten. Mensen die zich in deze fase bevinden overwegen om op termijn een product aan te schaffen. Voor een dameskledingmerk bestaat de ‘Think groep’ uit alle dames die kleding dragen en overwegen om nieuwe kleding te kopen.
Do-fase
De potentiële klant is nu klaar om iets aan te schaffen, weet wat hij wil hebben en is ervan overtuigd dat jij (of jouw concurrent) de beste partij is om zaken mee te doen. De Do-fase is gericht op conversie. Voor een dameskledingmerk zijn dit alle dames die op dit moment nieuwe kleding willen kopen.
Care-fase
De klant heeft een aankoop gedaan en is hier tevreden over. Het is aan jou om de klant aan je te blijven binden.
Nieuwsgierig hoe Applepie het See Think Do Care model toepast, neem dan gerust contact met ons op!