een goed verhaal

van Zwijnenburg Mode

Mijn vader komt uit een slagersfamilie, maar als rasechte ondernemer vond hij dat de arbeid niet helemaal in verhouding stond met het inkomen. Hij zag dat hij met kleding meer rendement kon bereiken dan met vleeswaren. En zo is het allemaal, in 1959, begonnen.

Omdat we een écht familiebedrijf zijn, vinden we het voortbestaan van Zwijnenburg Mode op lange termijn erg belangrijk. We willen ons zorgvuldig opgebouwde merk natuurlijk zo lang mogelijk in ere houden. Maar levensvreugde uit je werk halen en goed met je medewerkers en klanten om kunnen gaan, staat bij ons bovenaan. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de klant zich thuis voelt bij ons. Niet voor niets is in ons logo verwerkt: ‘Het huis van de mode’. We horen vaak van klanten dat ze het bij ons zo gezellig vinden. En daar gaat het allemaal om.

Een winkel vol met klanten

In de loop der tijd hebben we onze winkel vergroot van 750 m2 naar 3000 m2. Toen zeiden wij al: hoe groot de winkel ook wordt, de kunst is niet om de winkel vol te proppen met goederen. De kunst is om de winkel vol te krijgen met klanten. Daarom zijn we een aantal jaar geleden op zoek gegaan naar een marketingbureau dat ons daarbij kon helpen. Uit de drie bureaus die bij ons waren uitgenodigd, hebben we Applepie geselecteerd. Applepie had de beste ideeën, maar kon ook terugkijken op de meeste relevante ervaring op dit gebied. Uiteindelijk heeft Applepie een grote rol gespeeld bij de positionering en het uitdragen van het merk Zwijnenburg. Zij deden geen impulsieve acties, maar kwamen met een gedegen plan van aanpak om die klanten naar Meerkerk te krijgen. Mensen zagen continu via verschillende kanalen onze naam. De slogan ‘ZO…ZO… Zwijnenburg zeker’ is inmiddels in de weide omtrek bekend. Als mensen die dikgedrukte hoofdletter Z ergens zien, weten ze dat het van Zwijnenburg is.

“Levensvreugde uit je werk halen en goed met je medewerkers en klanten om kunnen gaan, staat bij ons bovenaan.”

Grote speler

Van de doelstellingen die we destijds hadden, zijn er al meerdere behaald. Onze merkbekendheid is enorm gestegen en de omzet die we voor ogen hadden, wordt ruimschoots gehaald. En elke week ontvangen we weer veel nieuwe klanten. Maar we blijven ambitieus en willen groeien in omzet en in formaat tot een van de grotere spelers in Nederland. Waar we over vijf jaar staan? Ik hoop dat mijn kinderen de hele organisatie dan van mij hebben overgenomen! Ik ga ervan uit dat we onze uiteindelijke financiële doelstellingen dan hebben bereikt. Maar stilstaan is geen optie. We zullen dan weer nieuwe doelen en nieuwe ambities vaststellen, waar we met ons team en met passie voor het vak aan kunnen werken. Op die manier garanderen we steeds opnieuw het voortbestaan van ons prachtige familiebedrijf.

Eddy  Zwijnenburg
Geschreven: 4 december 2017

Eddy Zwijnenburg

Zwijnenburg Mode